Ny metode til at finde og datere jordlag

Nye metoder kan forhåbentligt give hurtigere resultater.

Institut for Geoscience arbejder lige nu på et projekt om tidligere og tydeligere arkæologiske udgravninger sammen med bl.a. Moesgaard Museum, Museum Østjylland og Rigspolitiet. Projektet kaldes ”TITAN” og er opkaldt efter Saturns største måne fordi denne først blev godt udforsket vha. én af de nye metoder, infrarøde kameraer, som vi nu forsøger at anvende i arkæologiske udgravninger.

Formålet med TITAN er kort sagt at undersøge, om et paradigmeskifte er muligt i feltarkæologien ved at afprøve nye metoder til undersøgelse af kulturlag. Disse metoder kan anvendes direkte i en udgravning, og håbet er, at de derfor kan give tidligere og tydeligere arkæologiske resultater.

TITAN projektet er støttet af Augustinusfonden, og ledes af Lektor Søren Munch Kristiansen fra Geoscience.

Søren har været ude på forskellige arkæologiske udgravninger og afprøve nye metoder til prøvetagning, og et af de steder er Sorte Muld på Bornholm. Der var TV Bornholm forbi og lave denne video.