Karoff i podcast om klimasatellitter

Hvordan kan vi med nye satellitter overvåge vores udledning af drivhusgasser fra rummet?

Hvordan overvåger vi egentlig udledningen af CO2? Og hvordan kan vi gøre det bedre i fremtiden? Det er spørgsmål, der blev talt om i en ny podcast på Radio 4 d. 17. marts 2022. Her talte lektor Christoffer Karoff fra Institut for Geoscience med værten Thomas Schuman om, hvordan vi med nye satellitter skal til at overvåge vores udledning af drivhusgasser fra rummet.

CO2 er jo usynligt, og derfor kan man ikke bare tage billeder og udlede noget fra dem. Men det findes der råd for. I flere år har vi målt udledningen af metan via satellitter, og en lignende metode skal nu bruges til at måle den udledte CO2.

Denne nye måde at måle CO2 på vil med tiden kunne give et billede på, hvor vi udleder CO2, og det vil måske byde på nogle overraskelser for os.

Men hvordan måler man egentlig CO2 med en satellit? Det kan du høre Karoff fortælle om i podcasten her. (Hvis du kun vil høre delen med Christoffer Karoff og de nye satellitter, kan du starte ved 46.21 min.)