Hvad kan vi gøre ved problemet med den voksende mængde rumskrot?

Den 12. januar 2021 deltog lektor Christoffer Karoff i radioprogrammet Kraniebrud på Radio4 til en snak om satellitter, som efterhånden ender som affald i rummet.

Christoffer Karoff, Geoscience, AU
Christoffer Karoff er med i radioprogrammet Kraniebrud

Tusindvis af satellitter er sendt ud i rummet. Efterhånden er der mange private virksomheder, der også sender satellitter ud i rummet. Det har skabt en større mængde skrot i rummet. Dermed er behovet for oprydning også opstået. Hvad gør man ved problemet?

Lektor Christoffer Karoff bruger selv satellitter i det daglige, både til at se på verdensrummet, men også til at blive klogere på vores egen jord og klimaforandringerne her på. Han er også selv med til at sende satellitter ud i rummet sammen med studerende fra danske universiteter. I radioprogrammet diskuterer han problemstillingen ved rumskrot med vært Mikkel Krause.

Lyt til programmet som podcast og bliv klogere på rumskrot, rum-loven og brugen af satellitter.