PFAS i grundvandet i Aarhus

For første gang er der fundet PFAS i det århusianske grundvand. Lektor Søren Munch Kristiansen har undersøgt koncentrationstallene.

”Ingen skal rende ned i den lokale butik og købe flaskevand på baggrund af fundene.” Sådan siger Lektor Søren Munch Kristiansen her fra instituttet til Århus Stiftstidende i en artikel om PFAS i det århusianske grundvand. Der er nemlig fundet PFAS flere steder i grundvandet i Aarhus Kommune, men ifølge Søren er der ikke grund til panik. Resultaterne skyldes, at nye metoder kan måle meget lavere koncentrationer af forskellige stoffer.

Søren fortæller, at der ikke er PFAS i det århusianske drikkevand, og at koncentrationen i grundvandet er meget lav. Men det betyder ikke, at vi bare skal læne os tilbage og lade stå til. Det er fortsat vigtigt at måle og kontrollere grundvandet, og Aarhus Vand er enig. De kontrollerer allerede vandet, oftere end loven kræver, og selvom PFAS-målingerne er tæt på grænsen for, hvad der overhovedet kan måles, tager de det alvorligt og vil fortsætte med at sikre, at vi får det bedst mulige vand.

Du kan læse hele artiklen her. (for abonnenter)