Nysgerrige, nytænkende og nyskabende

Fredag d. 1. juli 2022 blev året dimittender fejret på Institut for Geoscience

”Vi har gjort vores bedste for at give jer den bedste uddannelse, men vi har også nydt godt af jer.” Sådan sagde institutleder Jan Piotrowski fredag d. 1. juli 2022, da han holdt tale for året dimittender.
                             Med det hentydede han til de mange gode, og i nogle tilfælde ukonventionelle, idéer, som året dimittender er kommet med i deres tid på instituttet. For årets dimittender har været nysgerrige, nytænkende og nyskabende. De specialetitler, som blev præsenteret, var så sofistikerede og på så højt et niveau, at det imponerede og udfordrede både høj som lav.
                             Jan roste dimittenderne for deres opfindsomhed og påpegede vigtigheden af at få friske øjne og nye inputs. Han roste dem også for deres store indsats under corona og mindede dem om, at selvom det er usikre tider, vores verden befinder sig i nu, så er én ting sikkert, og det er, at der er brug for dem derude.

Hæng i
Det samme bekræftede årets alumnetaler Mette Mains Petersen fra COWI. I sin tale til årets dimittender understregede hun tydeligt, at der er brug for geologer og geofysikere nu. Så selvom det kan føles usikkert og frustrerende at være nyuddannet og på jagt efter sit første job, så skal man hænge i. Der er brug for dem derude, og de skal nok ende i et job. Måske bliver det ikke det job, de går og drømmer om lige nu. Men det kan være en god ting, for måske finder de ud af, at det faktisk var noget helt andet, der passede til dem.
                             Mette fortalte om sin egen vej fra ny dimittend til miljøgeolog hos COWI og gav gode råd. For eksempel gjorde hun det klart, at det ikke betyder så meget, om du fik 12 i alt eller ej. Det er nemlig de færreste virksomheder, der overhovedet kigger på dine eksamensresultater. Og så mindede hun dimittenderne om, at de ikke behøver at kunne det hele fra starten. Ingen kan alt, men man kan lære tingene hen ad vejen.
                             Mettes tale var krydret med adskillige dinosaurer, der udløste fnis fra alle i auditoriet, og det var med et smil på læben, at hun afsluttede sin tale med at fortælle dimittenderne, at de skal huske at nyde sommeren og friheden, inden de begraver sig i jobansøgninger og bekymringer over fremtiden.

Fem gode år
Så var det Bjarke Nebsbjergs tur til at holde årgangstalen, hvor han takkede sine medstuderende for nogle gode år. De gode år kunne man efterfølgende få et glimt af i en videocollage med billeder og videoklip fra årgangens fem år lange rejse på Geoscience. Her var både små glimt fra undervisning, fester og feltture, og man fornemmede det gode kammeratskab, der har været på årgangen.
                             Efter der var blevet smilt og grint af årgangen, fik hver enkelt dimittend overrakt et lykønskningskort og en lille gave fra instituttet. Vejlederne havde et sidste par ord til hver dimittend, og så kunne de gå ud af auditoriet for sidste gang for at fejre dagen med familie, venner og hinanden.

Vi kommer til at savne jer alle sammen, og her til sidst er det vist passende igen at citere institutlederen i hans tale: ”Vi er stolte af jer. Hold kontakten. Og endnu engang: tillykke.”