Lektor Thorsten Nagel har modtaget den tyske Eugen Seibold-medalje

Thorsten Nagel har modtaget en pris for sit arbejde med den ældste kontinentale skorpe på Jorden

Thorsten Nagel

Lektor ved Institut for Geoscience Thorsten Nagel har modtaget Eugen Seibold-medaljen. Medaljen fik han for artiklen ”Generation of Eoarchean tonalite-trondhjemite-granodiorite series from thickened mafic arc crust”, der blev publiceret i tidskriftet Geology i 2012. Artiklen handler om, hvordan den ældste kontinentale skorpe på Jorden opstod for ca. 3.8 milliarder år siden. Skorpen findes i Vestgrønland.

Thorsten Nagels arbejde var teoretisk og handlede om, hvordan pladetektonik begyndte. Han undersøgte, om den ældste skorpe opstod i et pladetektonisk scenario, og konklusionen er, at den ikke gjorde.

Eugen Seibold-medaljen

Eugen Seibold-medaljen hylder årligt fremragende videnskabelige præstationer inden for geovidenskab. Medaljen tildeles for en særligt fremragende individuel publikation eller en gruppe publikationer, der maksimalt må være 10 år gamle. Medaljen er opkaldt efter professor Dr. Eugen Seibold (1918–2013), en af ??de mest internationalt kendte geoforskere i Tyskland.

Hvis du forstår tysk, kan du læse mere her