Dimission for nye geologer og geofysikere: Giv det tid. Du kommer ind i jobbet med tiden

Glade ansigter, feltvideo og sjove anekdoter dannede fredag d. 28 juni rammen om institut for Geosciences dimissionsfest.

Institut for Geoscience kan bryste sig af i alt 26 færdige kandidater i indeværende akademiske år. 18 af disse, der alle er fra samme årgang, deltog i instituttets dimissionsfest sammen med vejledere, kærester, familie og venner.

Ingen bullshit!

Professor Søren Bom bød de ca. 100 dimittender, gæster og vejledere velkommen. Han reflekterede i sin indledende tale over begrebet Bullshit, og konkluderede med sikkerhed, at de ny udklækkede dimittender, med den indgående viden og ekspertise de besidder inden for geoscience, ikke kommer til at biddrage i debatten med nogen form for Bullshit.

Ingen spørgsmål er spild af tid.

Årets alumnetale blev holdt af Mia Bering Holdensen, der dimitterede fra instituttet i 2017 og nu arbejder hos Rambøll. Mia førte os gennem en spændende præsentation af sine mange arbejdsområder  og fortalte om kontrasten mellem studie og arbejdsliv ”Det bedste ved skiftet fra studie til den ”rigtige” verden er, at det er så fedt at løse rigtige problemer for mennesker, der har brug for det”

En af de svære ting var derimod bekymringen for hvad der blev krævet af hende. Hvad var godt nok? ”Det tager tid at blive sluset ind, men det ved arbejdsgiveren godt, så der er ingen grund til panik” råder Mia, og remser 5 råd op til dimittenderne:

1.       Brug dit netværk. Hjælp hinanden, både under jobsøgningen og ved opstart i dit nye job.

2.       Giv det tid. Du kommer ind i jobbet med tiden

3.       Spørg, spørg, spørg. Ingen spørgsmål er spild af tid.

4.       Engager dig med kollegaerne. Fællesaktiviteter giver et godt sammenhold

5.       Hold kontakten til hinanden!

I Danmark er jeg født......

Herefter overtog Anders Kristian Kühl talergulvet. Anders fortsætter på PhD studiet og var af årgangen valgt som årgangstaler. Han beskrev sin oplevelse ved at se sine medstuderendes knoklen med specialet som en tropestorm, der væltede ind over dem.

”Som flok har vi mange rødder, og den verden der ligger for os, har mindst lige så mange rødder, som vi er mennesker her i dag.”

Anders takker sine medstuderende for de 5 år de har tilbragt sammen. Det, der har karakteriseret årgangen mest, er glæden ved at hjælpe hinanden, viljen til at snakke og støtte hinanden igennem alt. ”Vi har klaret reformer og elefantstier, og vi har været gode til at arrangere ture og arrangementer og gennemlevet mangt en bytur sammen. ”

Årgangstalen blev afsluttet med en fantastisk video, med klip fra årgangens mange feltture, studierejser og fællesaktiviteter. Videoen er optaget og klippet af Pia Højsager.

Personlig lykønskning fra vejleder

Efter talerne var det tid til overrækkelse af lykønskninger med film og finurlige anekdoter til dimittenderne. Til højlydte klapsalver og med en personlig tale fra de respektive vejledere blev hver enkelt dimittend kaldt til auditoriets talerpult og fik udleveret lykønskningskort og håndtryk.

Dimissionen blev rundet af med fotografering, bobler og kagetapas, som instituttet var vært for.