Institut for Geoscience deltager i et internationalt NordForsk-projekt om menneskets oprindelse og udvandring fra Afrika

Andrew Murray og Mads Faurschou Knudsen fra Institut for Geoscience har sammen med kollegaer fra DTU og universiteterne i Oslo, Uppsala, Moskva, Novosibirsk og Dushanbe (Tajikistan) fået 15 mio. NOK til at undersøge den første tilstedeværelse af både forhistoriske og anatomisk moderne mennesker i Centralasien.

Tykke aflejringer af loess (vindblæst støv) i Tajikistan (Centralasien), som er akkumuleret over ca. 2 millioner år, gør det muligt at rekonstruere ændringer i områdets miljø, klima og økologi, samt datere den første tilstedeværelse af forhistoriske og moderne mennesker i området.

Centralasien udgør et vigtigt geografisk område for at forstå, hvornår og hvordan de første forhistoriske mennesker, samt de første moderne mennesker, udvandrede fra Afrika.

Projektet vil også undersøge, hvordan ændringer i områdets miljø, klima og økologi hænger sammen med globale ændringer i Jordens klima, og hvordan disse ændringer har spillet en rolle for menneskets tidlige udvikling og udvandring fra Afrika.

Mulige migrationsruter ud af Afrika.

Du kan læse en beskrivelse af projektet på NordForsks hjemmeside her.