Formålet er at introducere de grundlæggende geokemiske metoder der anvendes i tolkningen af geologiske processer.
Deltagerne skal ved kursets afslutning kunne:
Geokemi er studiet af relative og absolutte koncentrationer af grundstoffer og isotoper, samt fordelingen og migration af disse i Jorden.
I dette kursus gennemgås:
Grundstoffernes dannelse, affinitet og Jordens overordnede differentiation.
Geokemisk klassifikation.
Substitution og fordeling af grundstoffer.
Massebevarelse ved blanding og differentiation.
Geokronologi ved hjælp af radiometriske metoder.
Dannelse og differentiation af magma.
Ligevægts og syre-base reaktioner i grundvand.
Redox-processer i grundvandskemi.
Formålet med kurset er gennem teori og praksis at give den studerende et indblik i, hvordan man kan anvende petrologiske undersøgelser til at beskrive og forstå magmatiske og metamorfe bjergarter.
Når kurset er færdigt, forventes den studerende at kunne:
1. Identificere de vigtigste magmatiske og metamorfe bjergartstyper i felten, i håndstykke og i tyndslib
2. Klassificere magmatiske og metamorfe bjergarter
3. Forklare hovedelement-, sporelement- og isotopdata for magmatiske og metamorfe systemer
4. Anvende fasediagrammer og udlede simple reaktioner
5. Forklare dannelse og udvikling af magmatiske bjergarter i forskellige pladetektoniske miljøer
6. Identificere protolither for metamorfe bjergarter og redegøre for metamorfe facies og de geologiske betingelser
7. Anvende geologisk kort, beskrive og tolke feltrelationer, samt udarbejde en feltrapport"
Magmatisk og metamorf petrologi inklusiv feltgeologi
Formål:
Kurset skal give et grundlæggende kendskab til mineraler og de mest almindelige bjergartstyper samt de væsentligste bjergartsdannende processer.
Læringsmål:
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
1. Identificere de vigtigste mineraler i håndstykke.
2. Identificere de vigtigste krystalstrukturer i krystal modeller.
3. Redegøre for mineralernes krystalstruktur, symmetri, fysiske egenskaber samt forekomst.
4. Identificere de vigtigste magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergartstyper.
5. Redegøre for klassifikationen, dannelsen samt forekomsten af magmatiske, sedimentære og metamorfe bjergarter.
Mineraler og bjergarter er byggesten til vores planet. De spiller en vigtig rolle i vores samfund og er det uorganiske ressourcegrundlag for alle byggematerialer, metaller og meget mere.
Kurset formidler teorien om mineral- og bjergartsdannelse i de tre miljøer i bjergartskredsløbet (magmatisk, metamorf og sedimentær). Desuden indeholder kurset en stor praktisk komponent, hvor mineraler og bjergarter bliver identificeret ved at teste deres fysiske egenskaber.
Ved kursets afslutning er den studerende i stand til at:
I undersøgelsen af mineraler og bjergarter bruger geologer rutinemæssigt polariserende lysmikroskopi (PLM). Endvidere er PLM afgørende i mange anvendelser, f.eks. til undersøgelse af prøver fra borekerner, industrielle mineraler og natursten. Kurset lægger vægt på praktisk træning i tyndslibsanalyse.
Forelæsningsemner:
Øvelser:
Indledende del:
Hoveddel:
Undersøgelse og beskrivelse af tyndslib af almindelige mag-matiske og metamorfe bjergarter.
Formålet er at de studerende kan identificere mineraler makroskopisk og kan relatere den kemiske sammensætning og krystalstruktur til dannelsesforhold af mineraler og bjergarter.
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Kurset Mineralogi bygger på kurset Mineraler og bjergarter og uddyber viden om mineralgrupper som forekommer i magmatiske,
metamorfe, og sedimentære bjergarter. De vigtigste mineraler/mineralgrupper gennemgås under følgende overskrifter: struktur, kemisk
sammensætning, optiske og fysiske egenskaber, forekomst og dannelsesmiljøer/betingelser. Desuden gives en introduktion til mineral analyse og anvendelser af mineraler.
Dette kursus har to hovedformål.
Den ene er at give den studerende grundlæggende teknikker til at vurdere den geologiske arkitektur af et ukendt område og dokumentere observationer som et geologisk kort.
Den anden er at opbygge en grundlæggende forståelse for deformation af bjergarter på forskellige skalaer i tid og rum.
Efter dette kursus skal de studerende kunne:
(1) producere et geologisk kort over en moderat kompliceret område,
(2) gøre kvantitative forudsigelser om undergrundens arkitektur og dokumentere dette i form af tværsniter,
(3) udlede den geologiske historie fra geologiske kort og andre feltobservationer,
(4) skrive en feltrapport med brug af grundlæggende diagrammer såsom Lambert net og stratigrafiske søjler,
(5) udføre grundlæggende beregninger af stress og strain gennem tensor notation,
(6) bruge Mohrs cirkel til at beregne stress og at løse mekaniske problemer,
(7) plotte strukturelle data i Lambert nettet og udføre grundlæggende geometriske operationer såsom at finde en fold akse,
(8) udføre grundlæggende beregninger på viskøs deformation,
(9) genkende, fortolke og måle strukturer i forbindelse med homogene og inhomogene deformationer i feltet, herunder folder, foliation og lineation."
Kurset dækker mekaniske og geometriske aspekter af bjergartsdeformation og giver intensiv træning i teknikker til at omsætte kortdata til kvantitative forudsigelser i 3D.
Kursets grundlæggende elementer er:
(1) Kortlægningsteknikker,
(2) Geometriske relationer på geologiske kort,
(3) Teknikker til at gøre forudsigelser om 3-dimensionelle geologiske arkitekturer,
(4) Teknikker til at præsentere strukturelle data, udføre geometriske operationer, og udtrække yderligere strukturelle informationer,
(5) Elementær viden om kontinuum mekanik relevante for strukturgeologi,
(6) Viden om typiske strukturelle elementer (folder, fejl, shear zoner),
(7) Hvordan man skriver en geologisk rapport.
På et 10 dages feltkursus træner den studerende disse elementer i praksis.
Formål:
Vores planet er opbygget af mineraler og bjergarter. Vi bruger mineralernes sammensætning og struktur til at rekonstruere bjergkædedannelse, vulkanudbrud, jordskælvprocesser, tidligere klimaforhold, råstofdannelse, m.m. Mineralerne er også den vigtigste ressource til alle uorganiske materialer vi bruger i vores samfund.
Formålet af kurset er at de studerende kan identificere mineraler i håndstykke og med hjælp af et mikroskop og kan relatere den kemiske sammensætning og krystalstruktur til dannelsesforhold af mineraler og bjergarter.
Læringsmål:
Når kurset er færdigt forventes den studerende at kunne:
Mineraler og mineralgrupper som forekommer i magmatiske, metamorfe, og sedimentære bjergarter gennemgås under følgende overskrifter: struktur, kemisk sammensætning, optiske og fysiske egenskaber, forekomst og dannelsesmiljøer/-betingelser.
Desuden gives en introduktion til mineralanalyse og anvendelser af mineraler.
De studerende lærer at anvende polarisationmikroskopet til identifikation af mineraler i tyndslib. Den teoretiske del omhandler de optiske egenskaber af mineraler som er brugt til identifikation af mineraler i den praktiske del med polarisationsmikroskopet.
After this course, students should be able to:
In this course, students learn:
This seminar series will discuss our planet’s dynamics and evolution by coupling observations at the Earth’s surface with our growing knowledge of deep mantle and lithosphere processes. The course reviews topical research on, for example, mantle dynamics, mantle melting, crystallization and differentiation of magma in the Earth's crust, phase equilibria, heat and mass transfer, mantle-lithosphere interaction, plate tectonics, and linkage of deep earth processes to environmental perturbations.
Following this course the student is expected to be able to:
1. Present and discuss research papers
2. Critically evaluate extant literature
3. Critically evaluate existing models
4. Lead the discussion of a selected research problem
Critical review of selected topics in petrology and the dynamic evolution of Earth based on presentation and discussion of topical research problems. Assignments aimed at increasing reading comprehension and oral presentation skills will increase students’ proficiencies in these areas. Students will also present assigned research papers. The students will write an extended seminar abstract summarizing the research papers covered as a final take home assignment.
Formålet er at give en oversigt over forskellige typer af malmforekomster og hvordan man undersøge malm-dannende processer.
De studerende forventes:
Kurset vil give en oversigt over malmdannende processer og deres geologiske miljøer, en beskrivelse af geologien/petrografien/geokemien
af forskellige mineraliseringstyper, en introduktion til væskeinklusioner og til malmefterforskningmetoder. Desuden diskuteres
udfordringer i bæredygtig udnyttelse af råstoffer og alternative fremgangsmåder (genbrug m.m).
Course purpose: Learn analytical and modeling tools available for petrologic and geochemical research to constrain the physical and geochemical evolution of our planet, the factors responsible for the distribution of the elements and their isotopes, minerals and rocks, and the dynamic links between deep Earth processes and plate tectonics.
The students are expected to:
This course presents advance methods in petrology and geochemistry used to investigate deep Earth processes, including magmatism and metamorphism. Special focus will be on analytical and modeling tools available for petrologic and geochemical research to constrain the physical and geochemical evolution of our planet over its 4.6 Ga history, the factors responsible for the distribution of the elements and their isotopes, minerals and rocks, and the dynamic links between deep Earth processes and plate tectonics.
Tutorials, problem sets, and a written report based on an applied research project will increase students’ proficiencies to utilize these tools in their research.
2017 Deep Earth Systems: Forging links between petrology and geophysics
2016 Deep Earth Systems: Forging links between petrology and geophysics
2015 Deep Earth Systems: Forging links between petrology and geophysics
"It was a great learning experience, challenging but motivating."
"Overall, this course was a great experience and I really appreciate the opportunity you gave me to be part of it."
"The course was incredibly enjoyable, had a lot of fun. It was very intense but I felt like I learned a lot."
"You’ve set a very high standard for an intense short course. Thank you."
"I’ll definitely recommend this course to other students: do it again!"
"This course has helped provide me with a deeper appreciation for the stuff that goes on in deep earth studies. Also, this course has been really fun. Kudos to the organizing committee :D"
Students and instructors can login here.