Vulkanen Taal er blandt verdens 10 farligste vulkaner

Gry Barfod, adjunkt ved Institut for Geoscience på Aarhus Universitet, fortæller i artikel i Berlingske Tidende hvorfor, Taal-vulkanen i Filippinerne er så farlig.

Taal-vulkanen (foto: Google Earth)

Citat fra artiklen:

»Det er en farlig vulkan i et meget farligt område, hvor de tektoniske plader ramler sammen med høj hastighed,« forklarer hun og fortæller, at den største frygt er voldsomt eksplosive udbrud med såkaldte pyroklastiske strømme. Det er en slags lynhurtige »laviner« af voldsomt ophedet gas og materiale, der kan kan fortære alt på deres vej.

»Pyroklastiske strømme smadrer alt, for de er 1.000 grader varme, og det er derfor, man evakuerer så mange i området. Samtidig er det farligt at indånde asken, for den består i realiteten af mikroskopiske glasstykker, som kan skade lungerne,« siger hun og tilføjer, at der også er risiko for ødelæggende tsunamier, hvis dele af vulkanen skrider sammen og styrter i kratersøen.

Læs hele artiklen i Berlingske Tidende (kræver login)