Forskningens Døgn: Doggerland – et forhistorisk landskab g(l)emt under Nordsøens bølger

Til Forskningens Døgn kan du få forskningen hjem i din stue. Fra Geoscience tager Katrine Juul Andresen dig med ud på havets bund, når Aarhus Universitet inviterer til en række online foredrag den 28. april.

Onsdag 28. april 2021,  kl. 19:00 - 20:00

Du kan høre foredraget både kl. 17.30 og 19.00

”Doggerland – et forhistorisk landskab g(l)emt under Nordsøens bølger”

Under Nordsøens bølger ligger der et skjult og glemt landskab. For ca. 20.000 år siden var der landfast mellem Danmark og England, og det land, som vi kalder Doggerland, var højst sandsynligt hjemsted for stenaldermennesker. Vi ved ikke særlig meget om dette landskab, men vi har ved brug af geofysiske data kunnet kortlægge tidligere flodsystemer og flodsletter, hvor menneskene muligvis har opholdt sig og haft lejrpladser. Dette foredrag handler om, hvor langt vi er med kortlægningen af Doggerland, og hvilke perspektiver det har for vores geologiske og arkæologiske forståelse af Nordsøen.

Gå heller ikke glip af Rasmus Andreasen og Erik Thomsens kl. 14.30 og kl. 16.30, når ”Danmarkshistorien skrives om: Skrydstrup- og Egtvedpigen var nok ikke kosmopolitter”.

Find links til foredragene og læs mere om Forskningens Døgn her.