Forskningens Døgn: Danmarkshistorien skrives om: Skrydstrup- og Egtvedpigen var nok ikke kosmopolitter

Til Forskningens Døgn kan du få forskningen hjem i din stue. Fra Geoscience tager Rasmus Andreasen og Erik Thomsen dig en tur med tilbage i tiden, når Aarhus Universitet inviterer til en række online foredrag den 28. april.

Oplysninger om arrangementet

Onsdag 28. april 2021,  kl. 14:30 - 15:30

Du kan høre foredraget både kl. 14.30 og 16.30

Danmarkshistorien skrives om: Skrydstrup- og Egtvedpigen var nok ikke kosmopolitter”.

De to ikoniske bronzealderpiger kom ikke rejsende langvejs fra, og det gjorde de fleste af vikingerne begravet ved Trelleborg heller ikke. Alligevel er disse individers historier interessante, især Egtvedpigens. Hun levede nok en del af året i Vejle Ådal og en del af året på hedesletten omkring Egtved. Men hvorfor troede forskerne egentlig, at så mange fortidsmennesker var indvandrere?

Gå heller ikke glip af Katrine Juul Andresen, når hun kl. 17.30 og 19.00 fortæller om ”Doggerland – et forhistorisk landskab g(l)emt under Nordsøens bølger”.

Find links til foredragene og læs mere om Forskningens Døgn her.