Aarhus Universitet får sit eget rumprogram

Den første Aarhus-satellit AUSAT-1 skal give studerende og videnskabsfolk på AU mulighed for en ny tilgang til forskning via satellitter. Projektet ledes af Institut for Fysik og Astronomi, Institut for Ingeniørvidenskab og Institut for Geoscience.

Den første Aarhus-satellit skal give både studerende og videnskabsfolk på Aarhus Universitet mulighed for en ny tilgang til forskning via satellitter i et nyt samarbejde med danske GomSpace A/S. Programmets kernemission er at undersøge, hvordan de såkaldte nano-satellitter kan anvendes til at foretage videnskabelige undersøgelser. Satellitten har fået navnet AUSAT-1, og den støttes af Aarhus Universitets Forskningsfond. Den første Aarhus-satellit skal give både studerende og videnskabsfolk på Aarhus Universitet mulighed for en ny tilgang til forskning via satellitter i et nyt samarbejde med danske GomSpace A/S. Programmets kernemission er at undersøge, hvordan de såkaldte nano-satellitter kan anvendes til at foretage videnskabelige undersøgelser. Satellitten har fået navnet AUSAT-1, og den støttes af Aarhus Universitets Forskningsfond.

• Læs resten af nyheden her

På Institut for Geoscience er Christoffer Karoff kontaktperson på projektet. Du er velkommen til at kontakte ham, hvis du vil vide mere.