1,9 mio. kr. til at studere konsekvenserne af gigantiske solstorme

Postdoc Stergios Misios har modtaget 1,9 mio. kr. fra Villum Fonden til at studere, hvad der vil ske, hvis Jorden blev ramt af en gigantisk solstorm. Disse gigantiske solstorme er mange gange større end, hvad vi har oplevet i historisk tid og er kun kendt gennem studier af isotopen kulstof-14 i træringe, der viser at to sådanne gigantiske solstorme fandt sted i 775 og 994 e.Kr. Disse eksplosioner sendte enorme mængder af elektrisk ladede partikler mod Jordens atmosfære, men vi ved kun meget lidt om hvordan disse solstorme påvirkede Jorden.

I projektet vil Stergios arbejde sammen med Mads Faurschou Knudsen og Christoffer Karoff på Institut for Geoscience om, at modellere de miljømæssige konsekvenser af sådanne gigantiske solstorme. Dette vil for første gang blive gjort med en såkaldt Earth System Model, der er i stand til at simulere alle regionale miljømæssige konsekvenser, fra toppen af Jordens atmosfære til bunden af oceanerne, af disse gigantiske solstorme. Økosystemet omkring Grønland forventes, at være specielt sårbart overfor den forøgede ultraviolette udstråling der følger med disse gigantiske solstorme, et aspekt som vil blive undersøgt i detaljer under dette projekt.